Στο παρόν άρθρο, θα παρουσιαστούν τα γενικά χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στον γνωστικό, τον μαθησιακό και τον ψυχοκοινωνικό τομέα.
Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί, ότι τα κάτωθι χαρακτηριστικά, δύναται να εμφανιστούν με διαφορετικό τρόπο, και σε διαφορετικό βαθμό, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες του κάθε παιδιού. Επομένως, γι’ αυτό το λόγο, απαραίτητη προϋπόθεση είναι, η αξιολόγηση και καταγραφή του γνωστικού προφίλ του κάθε παιδιού, το οποίο θα διευκολύνει την οργάνωση ενός κατάλληλου εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος.
Η συνοπτική περιγραφή των χαρακτηριστικών των μαθησιακών δυσκολιών, μπορεί να βοηθηθεί, μέσα από την παρουσίαση του μοντέλου ‘Frith’(1997), σύμφωνα με το οποίο οι αναπτυξιακές διαταραχές διερευνώνται σε τρία επίπεδα: το συμπεριφορικό, το γνωστικό και το βιολογικό. Τα τρία αυτά επίπεδα, δεν είναι πάντοτε ευδιάκριτα και σταθερά, αλλά χρησιμοποιούνται προκειμένου να διευκολυνθεί η μελέτη της εκάστοτε δυσκολίας.
Πιο συγκεκριμένα:
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ (ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ) |
Ανάγνωση: αργή, διστακτική, αναγνωστικά λάθη ακόμα και σε λέξεις υψηλής συχνότητας. Κατανόηση: δυσκολία απάντησης ερωτήσεων κατανόησης, δυσκολία εξαγωγής συμπερασμάτων, δυσκολία διάκρισης σημαντικών από λιγότερες σημαντικές ιδέες σε ένα κείμενο. Γραφή: σύντομο περιεχόμενο, χρήση περιορισμένου λεξιλογίου, λάθη τονισμού, δυσκολία οργάνωσης και δομής γραπτού λόγου. Άλλες δυσκολίες: δυσκολία διάκρισης αριστερού-δεξιού, δυσκολία προσανατολισμού, έλλειψη οργάνωσης, δυσκολία με τη διαχείριση του χρόνου ολοκλήρωσης ενός έργου. |
ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ |
Δυσκολίες στον οπτική ή/και ακουστική αντίληψη, τη βραχύχρονη μνήμη εργασίας, τη φωνολογική επεξεργασία, τη γλωσσική επεξεργασία, τον αυτοματισμό, ενδεχομένως ελλειμματικές επιτελικές λειτουργίες και δυσκολίες συγκέντρωσης και προσοχής. |
ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ |
Γενετική: Ύπαρξη ανωμαλίας στο χρωμόσωμα 6 και 15. Νευρολογία: Ενεργοποίηση διαφορετικών πλευρών του εγκεφάλου σε σύγκριση με τον τυπικό. |
Η ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ
ΣΚΥΦΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ