ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ – ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ | ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ - ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ | ☎ 210 9738881 (ΑΘΗΝΑ) - 6985028772 (ΙΚΑΡΙΑ)
Κάθε παιδί έχει την δική του ιδιοσυγκρασία και ιδιαιτερότητα.
Η κατανόηση των δεξιοτήτων του παιδιού μας αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ανεύρεση τρόπων που θα διευκολύνουν την εξέλιξη του τόσο στο ψυχοσυναισθηματικό όσο στο γνωσιακό και επικοινωνιακό τομέα.
Σε περίπτωση που υπάρχει χρόνος και αναζητάμε τρόπους ή δημιουργικές δραστηριότητες για να περάσουμε με τα μικρά μας παιδιά ευχάριστα έτσι ώστε να ενισχύσουμε την επικοινωνιακή ικανότητα και αλληλεπίδραση τους μαζί μας, το παιχνίδι αποτελεί διαδικασία σημαντική για το αυτό το στόχο.
Τώρα που η ξεκούραση και η ξενοιασιά είναι πραγματικότητα μια που διανύουμε την εποχή του θέρους είναι σημαντικό να επιδιώκουμε την χαλάρωση και την ανεμελιά τη δική μας και των παιδιών μας φροντίζοντας όσο αυτό επιτρέπεται από τις συνθήκες της ζωής μας.
Σε περίπτωση που υπάρχει χρόνος και αναζητάμε τρόπους ή δημιουργικές δραστηριότητες για να περάσουμε με τα μικρά μας παιδιά ευχάριστα έτσι ώστε να ενισχύσουμε την επικοινωνιακή ικανότητα τους προτείνονται τα εξής:
Ο αμφίπλευρος κινητικός συντονισμός είναι η ικανότητα συντονισμένης κίνησης των δύο πλευρών του σώματος κατά την εκτέλεση συμμετρικών και ασύμμετρων κινήσεων και αποτελεί ένδειξη καλής επικοινωνίας μεταξύ των δυο εγκεφαλικών ημισφαιρίων κατά την διάρκεια των δραστηριοτήτων. Σημαντικός είναι ο ρόλος αυτής της ικανότητας στις δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης, στις σχολικές δραστηριότητες, όπως είναι η γραφή, η ανάγνωση, οι χειροτεχνίες, καθώς και στις δραστηριότητες παιχνιδιού.
Στο παρόν άρθρο, θα παρουσιαστούν τα γενικά χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στον γνωστικό, τον μαθησιακό και τον ψυχοκοινωνικό τομέα.
Μερικές ασκήσεις που μπορούμε με ευχάριστο τρόπο να παίξουμε με τα παιδιά μας ενισχύοντας την ακουστική αντίληψη, δεξιότητα αρκετά σημαντική για την μάθηση:
Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, είναι σημαντικό για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να συνεχίσουν να ασκούνται και να διατηρούν την επαφή τους με τη μάθηση. Ακολουθούν μερικές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν:
Ως ενήλικοι, οι περισσότεροι από εμάς τείνουμε να ελαχιστοποιούμε την επίδραση, που έχει στις καθημερινές επιλογές και στη ζωή μας η οικογένεια στην οποία έχουμε γεννηθεί και μεγαλώσει. Αλλά η πραγματικότητα είναι πως η οικογένεια στην οποία μεγαλώνουμε παραμένει μέσα στο μυαλό μας και επηρεάζει τα συναισθήματα μας, τις αντιδράσεις μας και τις επιλογές μας. Ο D.W. Winnicott, στο βιβλίο του «Παιχνίδι και Πραγματικότητα» μελέτησε τη σχέση και τον τρόπο που βιώνει το παιδί τη σύνδεση με τους γονείς του και πως αυτό το επηρεάζει στην ενήλικη ζωή του.
Το παιχνίδι αποτελεί έναν πολύτιμο σύμμαχο στην ανάπτυξη του παιδιού, σε σωματικό και κινητικό, αντιληπτικό, συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο.
Το παιδί ανάλογα με την ηλικία και τις προτιμήσεις του παίζει, δοκιμάζοντας με τις αισθήσεις του διαφορετικά υλικά, κατασκευάζοντας μόνο του ή σε συνεργασία με άλλα παιδιά, δημιουργώντας ιστορίες και διαδραματίζοντας τις με υλικά όπως οι κούκλες, τα λούτρινα ζωάκια, τα αυτοκινητάκια, οι μινιατούρες, οι γαντόκουκλες.
Η χρησιμότητα των ορίων και πως γίνεται η οριοθέτηση
Τα όρια αναφέρονται στο πλαίσιο που πρέπει να δημιουργηθεί στον ψυχισμό ενός ανθρώπου ώστε να μπορεί να συνυπάρξει με τους συνανθρώπους του, να αντλεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ικανοποίηση και ασφάλεια. Έτσι μπορεί να εξελιχθεί και να δημιουργήσει. Ένα μεγάλο μέρος της οριοθέτησης αφορά την επιθετικότητα.
Η καθημερινή ζωή σε συνθήκες φτώχειας - στέρησης, στρες, κακή διατροφή, ρύπανση ατμόσφαιρας κ.α.- μπορεί να επιφέρει μικρές αλλαγές στο DNA των παιδιών. Οι αλλαγές αυτές σταδιακά συσσωρεύονται, επηρεάζουν την ανάπτυξη ενός παιδιού και μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο να εμφανίσει άγχος, κατάθλιψη και άλλες ψυχικές και οργανικές διαταραχές, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Όταν ένα βρέφος βρίσκεται υπό την πίεση της πείνας και της δίψας, βιώνει μια κατάσταση έντονης σωματικής δυσφορίας, την οποία μπορεί να καταπραύνει το στήθος της μητέρας (κάτι που ο Φρόυντ θεωρεί ως την αρχέγονη εμπειρία της ικανοποίησης). Από σωματική άποψη, τα επίπεδα γλυκόζης του βρέφους είναι χαμηλά (υπογλυκαιμία), γιατί τα αποθέματα ενέργειάς του έχουν εξαντληθεί, διψάει, κάτι που με βιολογικούς όρους μεταφράζεται σε υπερωσμογραμμομοριακότητα του πλάσματος του αίματός του. Δηλαδή, η συγκέντρωση άλατος στο αίμα του είναι υψηλότερη από τη φυσιολογική: το παιδί έχει αφυδατωθεί.
Ο αμφίπλευρος κινητικός συντονισμός είναι η ικανότητα συντονισμένης κίνησης των δύο πλευρών του σώματος κατά την εκτέλεση συμμετρικών και ασύμμετρων κινήσεων και αποτελεί ένδειξη καλής επικοινωνίας μεταξύ των δυο εγκεφαλικών ημισφαιρίων κατά την διάρκεια των δραστηριοτήτων. Σχετίζεται με το αιθουσαίο σύστημα. Αυτό συμβάλλει στην διατήρηση της στάσης του σώματος, της ισορροπίας, καθώς και στον προγραμματισμό των αμφίπλευρων κινήσεων.
Η Εργοθεραπεία είναι η θεραπεία ατόμων σωματικών και ψυχιατρικών διαταραχών μέσω της εμπλοκής τους σε αξιόλογες και κατευθυνόμενες δραστηριότητες, με σκοπό να βοηθήσει τα άτομα να επιτύχουν το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας σε όλους τους τομείς της ζωής τους.
Ο όρος «ειδικό παιδαγωγικό» ή «ειδικό μαθησιακό» πρόγραμμα αναφέρεται στο εξατομικευμένο πρόγραμμα παιδαγωγικής παρέμβασης, το οποίο είναι κατάλληλα προσαρμοσμένο στις ειδικές ανάγκες (δυσκολίες ή ελλείψεις) του εκάστοτε παιδιού ή εφήβου, αλλά και στις δυνατότητές του.
Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση, την πρόληψη και την παρέμβαση σε διαταραχές επικοινωνίας, λόγου, ομιλίας και σίτισης – κατάποσης.
Η επικοινωνία είναι ένας ευρύς όρος, υποδηλώνει την διαδικασία ανταλλαγής σκέψεων, επιθυμιών και συναισθημάτων, ενώ μπορεί να πραγματοποιηθεί λεκτικά (με τη χρήση του γραπτού ή προφορικού λόγου) ή μη λεκτικά.
Υπάρχει συνεργασία με όλα τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία, με βασική προϋπόθεση να είναι σε ισχύ γνωμάτευση – έγκριση από δημόσιο φορέα (νοσοκομείο, γιατρούς του δημοσίου, κέντρο ψυχικής υγείας) καθώς και συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς ασφάλισης.