Ο αμφίπλευρος κινητικός συντονισμός είναι η ικανότητα συντονισμένης κίνησης των δύο πλευρών του σώματος κατά την εκτέλεση συμμετρικών και ασύμμετρων κινήσεων και αποτελεί ένδειξη καλής επικοινωνίας μεταξύ των δυο εγκεφαλικών ημισφαιρίων κατά την διάρκεια των δραστηριοτήτων. Σημαντικός είναι ο ρόλος αυτής της ικανότητας στις δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης, στις σχολικές δραστηριότητες, όπως είναι η γραφή, η ανάγνωση, οι χειροτεχνίες, καθώς και στις δραστηριότητες παιχνιδιού.
Ο αμφίπλευρος συντονισμός σχετίζεται με το αιθουσαίο σύστημα. Αυτό συμβάλλει στην διατήρηση της στάσης του σώματος, της ισορροπίας, καθώς και στον προγραμματισμό των αμφίπλευρων κινήσεων. Επιπρόσθετα, βοηθά στην αναγνώριση της θέσης του σώματος στο χώρο και στην εντόπιση των κινήσεων της κεφαλής. Μία επιπλέον λειτουργία είναι και ο συντονισμός των οφθαλμικών κινήσεων, της κεφαλής και του σώματος, καθώς και η σταθεροποίηση του οπτικού πεδίου κατά την κίνηση.
Η διαταραχή της αιθουσαίας επεξεργασίας συνεπάγεται δυσκολίες στον αμφίπλευρο κινητικό συντονισμό. Συγκεκριμένα, στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής, όπως στην ένδυση και απόδυση των ρούχων, στο δέσιμο κορδονιών, στα κουμπώματα-ξεκουμπώματα των ρούχων, στη χρήση του φερμουάρ και στην προσωπική υγιεινή (βούρτσισμα δοντιών, πλύσιμο χεριών). Επιπλέον, εντοπίζονται ελλείμματα στην σίτιση (χρήση εργαλείων), όπως και στις κινητικές δεξιότητες, ενδεικτικά, το κλώτσημα της μπάλας (σταθερή και κινούμενη), το πέταγμα και πιάσιμο μπάλας, ή το κουτσό. Πρόσθετες δραστηριότητες, είναι η ποδηλασία, το ποδόσφαιρο, η κολύμβηση και το παιχνίδι με σχοινάκι. Τέλος, οι σχολικές δραστηριότητες, όπως είναι οι δεξιότητες γραφής, ανάγνωσης, ζωγραφικής παρουσιάζουν δυσκολίες.
Ενδεικτικές δραστηριότητες για την ενίσχυση του αμφίπλευρου συντονισμού είναι οι ακόλουθες:
- Παιχνίδια με μπάλα (ποδόσφαιρο, πέταγμα και πιάσιμο μπαλονιού πάνω απο το κεφάλι)
- Πατίνι (το παιδί ξαπλώνει μπρούμυτα και σπρώχνει με τα χέρια)
- Μπάσκετ σε γονυπετή θέση
- Μίμηση ζώων (να περπατήσει σαν την αρκούδα, το καβούρι, το λαγουδάκι, τον ελέφαντα)
- Βαζάκια με καπάκια (βίδωμα- ξεβίδωμα)
- Πέρασμα χαντρών σε κορδόνι
- Δραστηριότητες κοπής με ψαλίδι
- Χειροτεχνίες με εύπλαστα υλικά όπως πλαστελίνη, πηλό
- Ζωγραφική με stencil
Συνοψίζοντας, όλες οι προαναφερθείσες δραστηριότητες, συνεισφέρουν στην ανάπτυξη αυτής της σημαντικής δεξιότητας, αλλά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την εξειδικευμένη παρέμβαση που μπορεί να επιτύχει ο Εργοθεραπευτής.
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
ΤΣΙΑΒΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ